Однією з важливих умов інклюзивної освіти є індивідуалізація освітнього процесу, що передбачає педагогічний супровід дитини з особливими освітніми потребами асистентом вихователя. Водночас у Порядку та інструктивно-методичних рекомендаціях щодо організації діяльності інклюзивних груп, наведених у листі Міністерства освіти і науки України від 12.10.2015 № 1/9-487, (далі — Інструктивно-методичні рекомендації), передбачено залучення асистента дитини. Тож розглянемо аспекти впровадження посади асистента вихователя та залучення асистента дитини до освітнього процесу в дошкільному навчальному закладі.
Посада асистента вихователя дошкільного навчального закладу нова, тому визначення організаційно-методичних засад його діяльності є надзвичайно актуальним. Зокрема, відповідно до постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України від 14 квітня 1997 р. № 346 і від 14 червня 2000 р. № 63» від 29.07.2015 № 531 посада асистента вихователя внесена до Переліку посад педагогічних та науково-педагогічних працівників. Окрім того, унормовано Порядок надання щорічної основної відпустки вихователю, який працює в інклюзивній групі, асистенту вихователя дошкільного навчального закладу тривалістю до 56 календарних днів.
Адаптація — зміна характеру подання матеріалу без зміни змісту або складності навчального завдання. Зазвичай адаптують:
• фізичне середовище — збільшення інтенсивності освітлення в групових приміщеннях, де є діти з порушеннями зору
• зменшення рівня шуму в групі, де навчається дитина, яка погано чує, або забезпечення її слуховим апаратом
• навчальні матеріали (дидактичні посібники, ігрові, наочні та інші матеріали)
Посаду асистента вихователя у дошкільному навчальному закладі вводять задля організації корекційно-розвивиткової роботи в інклюзивній групі, що унеможливлює якість такої роботи через відсутність фахової підготовки у відповідних спеціалістів. Проведення корекційно-розвиткової роботи вимагає від фахівця спеціальних знань, що не передбачено програмами підготовки асистентів і, власне, їх функціями. Згідно з Інструктивно-методичними рекомендаціями в штатному розписі дошкільного навчального закладу передбачають одну ставку асистента вихователя на одну інклюзивну групу. Утім для реалізації такої ініціативи необхідне внесення відповідних змін до Типових штатних нормативів дошкільних навчальних закладів.
За письмовою заявою батьків або осіб, які їх замінюють, адміністрація дошкільного навчального закладу може надати дозвіл брати участь в освітньому процесі асистентові дитини, фізичний та психічний стан здоров’я якого дає йому змогу постійно супроводжувати дитину з особливими освітніми потребами.
ЗВЕРНІТЬ УВАГУ! Асистент дитини виконує свої функції на громадських засадах або його працю оплачують за рахунок коштів громадських організацій та інших джерел, незаборонених законодавством.
Батьки або особи, які їх замінюють, можуть самостійно виконувати функції асистента дитини. У цьому разі вони мають проходити у встановленому законодавством порядку попередній та періодичні медичні огляди з оформленням особової медичної книжки встановленого зразка. Особові медичні книжки мають зберігатися в медичному кабінеті дошкільного навчального закладу.
Насамкінець зазначимо, що в упровадженні інклюзивної освіти маємо ще багато проблем, розв’язання яких потребує часу та узгоджених дій як колективів дошкільних навчальних закладів, так і керівництва держави.
Відповідно до листа Міністерства освіти і науки України «Про порядок комплектування інклюзивних груп у дошкільних навчальних закладах» від 02.04.2015 № 1/9-169 питання щодо подальшого навчання в інклюзивній групі дитини, у якої проявляється неконтрольована поведінка, виносять на розгляд педагогічної ради лише за умови, що така поведінка дитини загрожує її життю чи здоров’ю або життю чи здоров’ю інших дітей.
Розгляд цього питання на педагогічній раді відбувається з обов’язковою присутністю батьків дитини (або осіб, які їх замінюють). За рішенням педагогічної ради дитина може бути направлена до психолого-медико-педагогічної консультації для додаткового обстеження з метою отримання рекомендацій щодо проведення ряду заходів психолого-педагогічної корекції відхилень поведінки та подальшого порядку здобуття дошкільної освіти. Таке рішення має бути обгрунтованим та виваженим і прийматися з урахуванням інтересів та права на дошкільну освіту усіх дітей.