Як розвивати мовлення дітей?
1.Спілкуйтеся з дитиною якомога більше, коментуйте свої дії, детально розповідайте про предмети які оточують.
2.Розмовляйте повільно, грамотно і чітко, ні в якому разі не повторюйте неправильну вимову. Пам’ятайте, що малюкові потрібно чути лише правильну мову!
3.Спонукайте дитину до мовлення, ставлячи їй запитання, поступово ускладнюючи їх.
4.Багато читайте малюку, вчіть переказувати, разом вивчайте вірші, вчіть складати цікаві історії за картинками.
5.Кожне незрозуміле слово поясніть дитині. Привчайте дітей до вживання слів відповідно літературної норми!
6.Не втручайтесь в дитячі розповіді, спочатку вислухайте, а потім виправте помилку.
Шановні батьки!
Якщо Вас турбує мовлення вашої дитини будьте готові до наступних питань, які ви можете почути від логопеда:
1.Як відбувалась вагітність і пологи, чи не супроводжувались вони ускладненнями.
2.Як відбувався фізичний розвиток дитини у перший рік життя.
3.Як розвивалось мовлення дитини (гуління, лепет, перші слова, фрази).
4.Чи не перенесла дитина якесь захворювання, травму.
5.Якими були умови її виховання, чи не спостерігались порушення мовлення у людей з близького оточення дитини,двомовність в сім’ї.
6.Що турбує батьків відносно мовлення дитини.
7.Чи усвідомлює дитина свою мовленнєву ваду і як реагує на неї.
8.Чи звертались раніше батьки до логопеда, якщо так, то коли, якими були результати.
Правила мови
1.Під час розмови завжди дивись в
обличчя співрозмовника, це допоможе говорити сміливо і впевнено.
2.Пам’ятай, що завжди і скрізь потрібно говорити спокійно, плавно, повільно.
3.Говори голосно, чітко, виразно!
4.Говори на видиху.
5.Чітко дотримуйсь пауз між реченнями.
Правила мовлення
1.Коли говориш, дивись в очі співрозмовника.
2.Слідкуй, щоб під час мовлення не було емоційного напруження.
3.Перш ніж почати говорити, подумай, про що ти хочеш сказати.
4.Перед мовленням зроби вдих, потім говори плавно на видиху.
5.Чітко вимовляй всі звуки.
6.Сурово дотримуйсь пауз між реченнями.
7.Говори чітко, голосно, виразно, спокійно, плавно!
8.Проводь мовленнєву зарядку:
*вправи на розслаблення,
*дихальні вправи,
*артикуляційні вправи,
*голосові вправи.
9.Якщо хочеш досягти успіху, то вір у свої сили та працюй над мовленням активно і систематично
Мовна функція є однією з важливих психічних функцій людини. До 7 років в дитини має бути сформована мовна готовність до навчання в школі:
*малюк повинен уміти правильно і чітко виголошувати слова і всі звуки рідної мови, говорити досить гучно в помірному темпі
*дитина повинна володіти звуковим аналізом слова та чітко визначати місце звука в слові;
*малюк повинен правильно будувати речення різної конструкції, погоджувати слова в роді,числі і відмінку;
*дитина повинна логічно, послідовно, виразно, досить повно і точно передавати зміст знайомих казок, самостійно складати розповіді по сюжетних картинках, просліджуючи послідовність подій і уловлюючи причинно-наслідкові зв’язки;
*словниковий запас дитини,що вступає до школи повинен складати не менше 2000 слів, причому в ньому мають бути присутніми всі основні частини мови: іменники, прикметни- ки, дієслова, числівники, займенники, прийменники, частки, вигуки.
Це найголовніше на що слід звернути увагу. І дуже важливо навчити малюка правильно говорити, терпляче добиватися від нього правильної вимови.
КОНСУЛЬТАЦІЇ ДЛЯ БАТЬКІВ
«Час звернутись до логопеда»
Якщо вашій дитині важко спілкуватись зі своїми однолітками,і ви помітили, що її мова значно відстає віднорми зверніться за консультацією до логопеда. Виясніть, що стало причиною. Можливо ви дуже мало спілкуєтесь з вашою дитиною,і вона просто не чує розмовної мови. Тоді негайно почніть більше спілкуватись з дитиною, читати казки, вірші,активно займатись малюванням та ліпленням.
Підставою для відвідування логопеда є неправильна вимова звуків.
Свистячі:«С», «З», «Ц» - малюк повинен чітко вимовляти до кінця третього року життя.
Шиплячі і сонорні:«Ш», «Ж», «Ч» і «Л», «Р» до кінця п’ятого року життя.
Якщо ви помітили помилки і вас тривожить мова вашої дитини зверніться до логопеда за консультацією і невідкладно. Чим довше малюк буде картавити і шипилявити ,тим міцніше закріпиться у нього неправильна вимова і тим важче у майбутньому буде виправити дефект.
Як допомогти дитині оволодіти навичками звукового аналізу слів
(Поради логопеда)
| |
Пропоную деякі ігри, що стануть вам у пригоді. Вправа «Впіймай звук» Дорослий чітко промовляє підібрані слова, малюк має плеснути в долоні, якщо в слові почує заздалегідь визначений звук. При цьому в запропонованих словах не повинно бути інших подібних за вимовою звуків. Обраний для практикування звук треба виголошувати дещо підкреслено. Ігри «Луна» Грати можна удвох і великою групою. Обираємо ведучого (він і буде «луною»), який має повторювати те, що йому скажуть. Почніть із простих слів, потім перейдіть до важких і довгих. Спробуйте пропонувати для повторення віршовані і прозаїчні фрази. Якщо «Луна» відповіла правильно п'ять разів, призначайте по колу наступного учасника гри. «Абетка» Дитина разом із дорослим придумують та називають слова на кожен звук у абетці. Можна влаштувати змагання, хто назве слів більше, коли в дитини буде вже великий словниковий запас. «Ланцюжок із слів» Кожний учасник гри називає слово на той звук, який був останнім у попередньому слові. Таким чином привертаємо увагу на виокремлення необхідного за умовами гри звука і спонукаємо на добір слова, в якому цей звук буде попереду. «Зіпсований телефон» Усі, звісно ж, пам'ятають гру свого дитинства. Вона якнайкраще підходить для розвитку фонематичного слуху в дошкільників. «Плутанина» Звертаємо увагу дитини на те, як важливо не плутати звуки між собою. На підтвердження цієї думки читаємо жартівливі віршики. Височенні кучугури Кімнату до свята Їхав-їхав Дід Мороз Діти дуже люблять небилиці і з радістю можуть самі придумати такі ж жарти. Спробуйте вигадати слова, змінюючи лише одну букву, наприклад: * «ночі — очі;
Вправа-тест «Пиши знаками» Вправа-тест «Пиши знаками» корисна для визначення рівня фонематичного слуху. Запропонуйте дитині записати слово, але не буквами, а знаками, позначаючи голосні звуки кружечками, а приголосні рисками. Скільки звуків у слові, стільки й знаків. Наприклад, слово «суп» слід записати так: риска, кружечок, риска. Після того, як ви переконалися, що дитина зрозуміла завдання, продиктуйте слова, а вона запише їх на аркуші паперу у вигляді «шифру». Інший варіант цього завдання: ви пропонуєте дитині картки-картинки, на яких зображені тварини (пес, лев, слон, корова та ін.), і картки звукових схем слів, відповідні карткам-картинкам тварин, у вигляді «шифровок». Завдання дитини полягає в тому, щоб визначити, яка схема підходить до кожного слова. Всі запропоновані і подібні ним вправи потрібно практикувати, доки дитина не навчиться легко справлятися зі всіма завданнями. Лише за цієї умови можна бути впевненими в тому, що майбутній школяр навчився розрізняти звуки на слух, а отже, і навчання грамоти не буде для нього складним. |
«Що мають знати батьки про фактори і причини які впливають на вади мовлення у дітей в дошкільному віці та їх усунення.»
Ще в дошкільному та молодшому шкільному віці батькам слід звернути увагу на вимову звуків у дітей. Діти зі звуковими вадами, коли усвідомлюють свій недолік, стають мовчазні, соромливі, нерішучі, а коли їх ще не розуміють, то вони дратівливі, замкнуті, невпевнені в своїх силах. Дуже важливо своєчасно виявити вади мовлення і звернутися за допомогою до логопеда. Правильна та своєчасна організація логопедичної роботи є запорукою усунення порушень мовлення, підвищення успішності дітей. Грубі дефекти мовлення виникають при порушенні розвитку плода в період з 4 тижнів до 4 місяців.
· Фактори, що сприяють виникненню мовленнєвих порушень:
- Токсикоз при вагітності
- Вірусні захворювання.
- Ендокринні захворювання.
- Травми, несумісність крові по резус-фактору.
- Родова травма, асфіксія.
- Захворювання в перші роки життя.
- Спадкоємні фактори.
- Несприятливі соціально-побутові умови.
- Травми черепа - де є струс мозку.
Причини чому діти погано говорять.
1. Батьки мало розмовляють з дітьми. (Розмовляти потрібно коли дитина знаходиться ще в утробі матері. Коли дитина народилась потрібно читати казки, вірші, чистомовки, скоромовки, показувати малюнки.)
2. Порушення анатомічної будови артикуляційного апарату. (Анатомо-фізіологічні дефекти: неправильна форма щелепи, зубів, коротка під’язикова складка, язик не достатньо піднімається вгору і не вимовляє звук (Р), неправильний прикус.)